Saturday, August 29, 2009

اهلا بيك فى "ارض النفاق"



رمضان فعلاً شهر الخير، اول ما بيعلن الشيخ عن بدء شهر رمضان الكريم بتتحول الناس بشكل غريب، الى مش بيصلى تلاقيه ما بيسبش المسجد، والمش محجبه تتحجب و تلبس عبايات كمان و الناس كلها بتجلها حالته ايمان غريبه. فعلاً سبحان الله ان الشياطين بتكون متسلسله فى الوقت ده، لان اى شخص بيعمل حاجه وحشه ممكن يعملها على طول لكن يجيى عند شهر رمضان و يقولك " لا انا مش بعمل كده فى رمضان". طب مادام هو عارف انها غلط كان بيعملها ليه من الاول؟ و لا احنا المفترض ان احنا نعبد ربنا فى رمضان بس.
بعد حوالى 28 يوم برضه نفس الشيخ لما بيعلن عن اول يوم العيد تلاقى حال الناس انقلب تانى 180 درجه و كل رجع زى مكان، فى ناس بتحاول تسبت على الى هى كانت فيه لكن للاسف ناس تانيه بترجع لحياة القديمه ده لو ماكنتش بقت اسواء.
كان بالنسبالى الناس الى بتعمل كده منافقين و و بيضحكوا على الى حوليهم و على نفسهم لان ماينفعش حد يكون عارف و مقتنع انه بيعمل حاجه غلط و يصر انه يعملها، بس اتعرفت على شباب غيروا فكرتى دى تماماً و عرفت منهم ان مافيش حد بيحب يكون وحش و ان كلهم فعلاً نفسهم يكونوا احسن و رمضان من احسن الاوقات الى الواحد ممكن يتوب فيها صحيح اوقات كتير الواحد بيرجع بعديها زى مكان لان الجو المحيط بيكون مش مساعد على التغير او الثبات بس على اقل بيحاول. انا هاعرض قصتين لولد و بنت بيمثلوا شباب كتير موجودين حولينا بيعملوا حاجات كتير مش كويسه لكن محدش فعلاً حاول يعرف من جواهم عامل ازاى




"هو"
"انا عندى 22 سنه، من سوهاج بس عايش فى القاهره بقلنا فترة و دراستى الجامعيه كانت هنا. والدى الله يرحمه كان راجل صعيدى و قاسي جداً على طول إهانه و ضرب أمى ست غلبانه مغلوب على امرها و ماعنديش غير اخ اكبر منى نسخه مصغره من والدى على طول بيحب يتحكم فيا فى كل حاجه. ابتديت اشرب حشيش و حاجات تانيه كتير من سنه 3 كليه بعد وفاة والدى و تقريباً جربت كل انواع المخدرات ده غير كمان انى بنام مع بنات كتير و عارفهم كلهم واحده واحده. اهلى ماكنوش يعرفوا عنى اى حاجه و لا بعمل ايه لغاية ما البوليس قبض عليا مره مع واحده من اياهم و طبعاً سعتها اهلى عرفوا، بس محصلش حاجه و كملت حياتى عادى جداً و يمكن كمان بقيت اوحش من الاول، يعنى انا تقريباً عملت كل حاجه وحشه ممكن تتعمل و لسه لغايت دلوقتى بعملها...
انا نفسى اصلى اوى و عارف ان فى يوم من الايام حياتى ها تتصلح بس الناس الى حواليا مش مسعدنى على كده انا بحاول كذا مره فى رمضان انى ابطل لكن برجع تانى اعمل معاصى و ساعات اكتر من الاول و مكسوف اوى لما كل شويه ابطل حاجه و ارجعلها تانى يعنى ازاى ربنا هايتقبلنى و انا زانى و بشرب مخدرات و حشيش."




"هى"
"انا من الاسكندريه و عايشه مع امى و اختى لان والدى مطلق والدتى من زمان، اتحجبت فتره صغيره بعدين اهلى و صحابى قالولى اقلعه لانى شكلى وحش و بيئه. قالعته و بقى لبسى كله قصير و ضيق و لما فكرت انى البسه تانى اهلى كانوا على طول يعرضوا لانهم شيفين ان جسمى حلو اوى و حرام يستخبى. بعد فتره لاحظت ان رجاله كتير بيجوا لماما و للاسف كنت بشفهم داخلين مع بعض اوضته النوم فا بقيت انا و اختى كده و اتعرفنا فى المنطقه بتعتنا كلها و طبعاً اى حد بيشوفنى بيبصلى على اساس انى كده بس ال الناس ماتعرفهوش انى بصلى و بصوم الحمدلله و كمان بصوم نص شعبان و بعمل حاجات كتير بتمنى ان ربنا يتقبلها منى و يسامحنى على الى بعمله، بس تقريباً حتى لو ربنا سامحنى ماعتقدش ان الناس هاتسامحنى و تشيل الصوره الوحشه من دماغهم و انا متأكد ان كل بيقول انى مستاحقش ان ربنا يغفرلى ، بس انا فعلاً بحاول اينعم بفشل كتير لكن بحاول بس مشكلتى انى ضعيفه و بتأثر بالناس الى حوليا جداً. على فكره ماحدش بيتولد وحش او بيحب يكون وحش بس الانسان ضعيف و بيضحك على نفسه بالمعصيه مع انه عارف انها هاتأذيه لكن بيحب يعملها لمجرد انها ممنوعه".



"هو" و "هى" دول قصص واقعيه بتكلم بلسان حال شباب كتير ضايع و نفسه يتوب، شباب بيستنى رمضان من السنه للسنه عشان يحاول يتغير و يكون احسن، شباب مش منافق لكن من جواه فعلاً مش عاوز يكون عاصى و نفسه يبتدى حياة جديده.

No comments: